Nadrzędnym celem Ośrodka Studiów Szwajcarskich  jest międzyobszarowa integracja dotychczas homogenicznie i monokulturowo traktowanych obszarów badawczych.

Nasz zespół, pod kierunkiem prof. ucz. dr. hab. Roberta Małeckiego, opracował już koncepcję kształcenia: realizowany na Uniwersytecie Warszawskim kierunek studiów Helwetologia – studia szwajcarskie cieszy się dużym zainteresowaniem kandydatów. Obecnie trwają prace nad wyznaczeniem obszaru działań badawczych w ramach Helwetologii.

Kluczowym celem jest stworzenie unikatowej w skali międzynarodowej, nowej domeny badawczej z zakresu Helwetologii. Wiodącym zadaniem badawczym jest więc wypracowanie teoretycznych i metodologicznych podstaw dla badań helwetologicznych. Helwetologia definiowana jest tutaj jako inter- i transdyscyplinarny program badawczy, integrujący różne dyscyplin i obszary. Istotne jest ukazanie wielokulturowego uwarunkowania tych dyscyplin i obszarów oraz ich znaczenia w tak zwanej ‚kulturze szwajcarskiej’. Helwetologia jest zatem koniecznym rozwinięciem dotychczasowych koncepcji badawczych z uwzględnieniem ich zwielokrotnionej kontekstualizacji kulturowej, społecznej i politycznej.

W centrum zainteresowania znajdą się przede wszystkim takie kategorie analityczne jak tożsamość i wielokulturowość oraz analiza konkretnych tekstów kultury, jak i dyskursów tematycznych, m. in. analizy dyskursów tożsamościowych w Szwajcarii. W ujęciu helwetologicznym dyskurs, jako działanie kulturowe i komunikacyjne nierozłącznie związany jest z określoną wspólnotą wielojęzykową i wielokulturową.

Przedmiotem dociekań naukowych będą również struktury narracyjne, które za Ricoeurem są strukturami dynamicznymi, autopoietycznie kreującymi tożsamości protagonistów. W świetle badań helwetologicznych struktury narracyjne wokół tożsamości szwajcarskiej są oparte na modelowych i konwencjonalnie uznanych modelach komunikacji, które nie zawsze są oczywiste dla odbiorców i nie zawsze spełniają kryterium kategorii negocjacyjnie i kulturowo osadzonej w ramach jednej, homogenicznej kultury.